Månederne der gik – Juli 2016 – Sommerferie i Sydfrankrig

Ja der er sket en del siden jeg skrev mit sidste “Ugen der gik” indlæg tilbage i juli 2016. Jeg har haft flere overvejelser om, om pausen skulle blive permanent. Men for mig selv er det faktisk rart at få skrevet disse “Ugen der gik”, da de har været og er en slags dagbog for mig. Så derfor starter jeg nu op igen – i første omgang på månedsbasis, for at få “lukket hullet”.

I mit sidste “Ugen der gik” indlæg skrev jeg, at vi nu var forældre til en 2 årig, og faktisk havde jeg også forventet, at jeg tre uger senere kunne have skrevet, at vi skulle være forældre til to… Vi stod nemlig d 21. maj med en positiv graviditetstest i hånden, og var derfor i juni allerede begyndt at tænke det ind i vores fremtidsplaner, at familien ville blive udvidet med én.

Det skulle åbenbart ikke være…

Men disse planer og tanker blev sat på stand-by to dage efter M’s 2 års fødselsdag, da graviditeten sluttede med en spontan abort d. 29. juni. Samme dag, som vi skulle til den første lægeundersøgelse. Jeg havde i et par dage haft mistanke om, at noget ikke helt var, som det skulle være. Så da det skete, var jeg ret afklaret med, at det var sådan det skulle være. Men derfor var det stadig hårdt, selvom kroppen klarede det hele selv. Det hårdeste var dog helt klart tiden efter aborten, da det satte mange tanker i gang: Kunne jeg selv have gjort noget for at undgå det? Ville jeg kunne blive gravid igen?

Derfor kom juli også meget belejligt, da vi her havde god tid til at komme ovenpå og komme helt ned i gear.

For juli var måneden, hvor vi skulle på vores anden 3 ugers sommerferie i udlandet. Som familie og som campingvognsejere. Så fredag d. 15. juli koblede vi den lille campingvogn på bilen og kørte med retning mod Sydfrankrig.

Hvis du egentlig ikke gider læse en campists rejsedagbog, synes jeg du skal stoppe med at læse nu 🙂 Men hvis du er interesserede i at læse om en families campingliv (og måske selv blive inspireret til at skulle afsted 😉 ) synes jeg du skal læse videre. Ja eller hvis du bare er lidt nysgerrig 🙂

Udrejse

Ferien startede godt, for allerede inden vi kom ud af byen opdagede vi, at der var lidt løs forbindelse til strømmen på campingvognen… Men efter at have kørt over nogle bump gennem byen, var der konstant lys på vognen, så vi fortsatte.

Vi havde snakket med mine forældre, der også skulle til samme destination, som os i Sydfrankrig, om også at mødes på vejen dertil. Og det endte også med at blive sådan.

Dag 1 – Gyhum

Så selvom vi kørte hjemmefra to timer senere end dem valgte vi at tage et lang stræk allerede den første dag, så vi ved 19 tiden fredag, efter 7 timers næsten uafbrudt kørsel, kom til en campingplads ved Gyhum: Wald Camping Hesedorf.

Det var en rigtig fin campingplads, som var let at komme til, og for transit campister var der en stor plæne, som gjorde det let at komme ind på og fra. Det havde været en lang tur dertil, og vi havde haft lidt køkørsel omkring Hamborg, så vi var trætte, da vi kom frem. Men så var det en fordel, at mine forældre allerede var kommet lidt før os, da vi så kunne spise ovre hos dem. Og efter aftensmaden gik vi en sen aftentur rundt på pladsen, hvor det viste sig, at der var mange kaniner, der hoppede rundt – Det var en hel attraktion i sig selv for M 🙂

Dag 2 – Metz

Næste morgen kørte vi ud tidligt og havde snakket om at vores næste stop skulle være en kommunal campingplads i Metz, hvor jeg havde været på tidligere ferier med mine forældre. Denne dag tog vi flere stop undervejs, hvor vi også kunne hygge lidt på rastepladser med leg for M, så køreturen ikke blev så træls for hende. Så selvom vi var kørt ud tidligere om morgenen end mine forældre, kom vi igen sidst til den aftalte campingplads. Efter at have været undervejs i cirka 10 timer. Det viste sig, at campingpladsen faktisk næsten var helt fyldt op, men mine forældre havde fået booket de sidste to pladser til dem selv og os. Det er også en rigtig fin plads, der ligger helt ned til floden, så idyllerisk. Og efter lidt aftensmad gik vi en tur op i byen, så vi også fik set noget andet end motorveje og campingpladser 🙂

Dag 3 – Bollène

Den næste dag søndag var vi igen undervejs i cirka 10 timer. Destinationen på dag 3 var en campingplads ved Bollène. Det viste sig at man kunne komme til pladsen ad to veje, hvoraf vi nok havde valgt den mest besværlige. Det var en plads der lå et godt stykke fra motorvejen, ude på landet, og man skulle køre ad mange små og kringlede veje. Selve pladsen var egentlig rigtig hyggelig. Den lå i en skov, så der var rigelig med høje træer til skygge, en lille pool, fin legeplads og fine toiletfaciliteter. Også for småbørnsfamilier. Men vi blev lidt skuffede over deres “restaurant”, hvor vi om aftenen bestilte pizza. For da pizzaerne endelig kom efter lang tids venten, viste det sig bare at være “pap”-pizzaer 🙁

Vores endelige destination – Saint Cyr sur Mer

Da vi vågnede næste morgen havde vi under 200 km til vores endelige destination Saint Cyr sur Mer. Så efter cirka 2,5 timers kørsel kørte vi ind i velkendte omgivelser. Jeg havde med mine forældre holdt ferie på samme campingplads flere gange før, og havde nogle år tidligere også præsenteret stedet for min mand.

Campingvogn, fortelt og alt tilbehør skulle nu endelig slåes op, for 14 dages ferie på samme sted 🙂 Vi fik dog et par hårde første dage, da M havde lidt svært ved at falde til, og derfor var meget pylret. Det blev vi ret stressede over, og var tæt på at kaste håndklædet i ringen og “bare køre hjem igen”. Men efter et par dage vendte det heldigvis (måske også fordi vi lod hende bruge sutten lidt mere end hun normalt ville få “lov” til). Så kunne vi endelig begynde at nyde ferien, og det dejlige vejr.

Vi fik hygget og badet på stranden, og gået nogle små ture på strandpromenaden. Når vi er på camping bruger vi også en del tid ved campingvognen. Og hygger med leg og spisning. Én dag prøvede vi at lave nachos på grill. Det var ikke en helt stor succes, men rub og stub blev dog spist 😉

Port d’Alon

Vi besluttede os også en dag for at tage vores cykler ud til en lille stenstrand (Port d’Alon) cirka 25 minutters cykeltur fra campingpladsen. Jeg må indrømme, at jeg var glad for det ikke var mig, der havde M bag på min cykel. For vejen dertil er lidt (læs MEGET) bakket og jeg var nødt til at trække cyklen flere gange… Men da vi først var på stranden, var det hele cykelturen værd. Bare se på denne udsigt 🙂

Strandspisning

Udover mine forældre, var vi en større flok der mødtes (bl.a. begge mine søskende). Så én aften aftalte vi at mødes på stranden til aftensspisning. Så der blev lavet sandwich og frugtsalat, som vi spiste siddende på stranden. Kunne det være hyggeligere? 🙂

Og det blev også til lidt aftensbadning i vandkanten samme aften for M og en veninde fra hendes vuggestue 🙂

Vinsmagning

Saint Cyr sur Mer ligger tæt på byen Bandol. Og hele området er kendt for rigtig gode rosé vine. Så én dag valgte vi at tage på vinsmagning hos 2 forskellige vingårde. Det endte med at blive 2 vidt forskellige vingårde, men gode vine begge steder. Det første sted vi var Domaine de Trois Filles, virkede meget industrialiseret. Det var en familievirksomhed, hvor tre døtre havde ført deres forældres vingård videre. Det andet sted Domaine de la Roche Redonne, var en økologisk vingård, hvor en dejlig ældre kvinde viste os rundt og forklarede os alt om deres vinstokke, produktion og vine.

Toulon

Cirka 30 km fra Saint Cyr sur Mer ligger Toulon, hvor vi også tog ind én dag i bil. Her var der marked da vi kom derind. Så vi fik købt lidt frisk grønt, brød og oliven tapanade til vores frokost. Ellers hyggede vi i byen. Vi fandt en hyggelig lille café, som serverede marokkansk mynte the. Det var meget autentisk, da det var en ældre marokkansk dame, som kom og serverede for os 🙂 Inden vi vendte næserne tilbage mod campingpladsen sluttede vi dagen af, med en hyggelig færgerundtur på vandet. Det kom til at passe perfekt, da det næsten var for varmt for M at falde i søvn på land, hvorimod det vindede dejligt på vandet.

Vandretur til Bandol

Vi benyttede os også af pasningmuligheden ved at være på ferie med bedsteforældrene. Så én dag satte vi M af hos mine i 8 timer. Imens tog vi vandreskoene på, og tog en to timers gåtur til Bandol. Vi startede med at gå via en hyggelig vinrute ud til stranden ved Port d’Alon. Herfra gik vi resten af vejen langs vandet i klipperne. Det er en rigtig flot tur, men det var dejligt at komme frem. I Bandol spiste vi frokost på en fortovsrestaurant med udsigt over vandet. Og da vi ville hjemad, gik vi til togstationen, hvor vi tog toget fra Bandol til Saint Cyr. Vi havde så kun en god gåtur på en halv times tid, tilbage fra Saint Cyr til campingpladsen.

Hjemrejse via Dole

Vi havde planlagt at skulle køre fra Saint Cyr sur Mer d. 1. august, og besluttede så at tage 3 overnatninger på en campingplads i Dole. Det er en rigtig fin campingplads, der ligger ned til en flod. Her var der fin mulighed for hygge ved campingvognen, cykeltur langs floden, gåtur og sightseeing i byen (der har en Pasteur rute) samt lidt badning i floden. Floden var dog ikke så børnevenlig, men man kunne dog fint blive kølet ned 🙂 M fandt sig også en lille irsk jævnaldrende veninde, som hun fik leget og hygget meget med.

Sidste stop – Dortmund

Efter sidste overnatning i Dole, kørte vi mod vores sidste stop, før vi ville ramme HJEM. Vi havde fundet en campingplads i nærheden af Dortmund, som vi kørte mod: Camping Hohensyburg. Man kunne nu tydeligt mærke på temperaturen, at vi var kommet tættere på Danmark. Det var egentlig en ok transitplads, selvom det var meget skrå pladser. Dog virkede det omstændigt at tjekke ind, og restauranten var ikke særlig imødekommende, og vi kunne derfor ikke komme til at spise der.

Vi blev derfor henvist til en kro, der skulle ligge lidt nedenfor campingpladsen. Det viste sig at være en rigtig tysk kro, hvor vi var de eneste der var. Så ferien blev sluttet af med god tysk pølse/schnitzel og tilbehør.

Og efter en nat i køligere omgivelser begav vi os fredag d. 5. august ud på feriens sidste lange køretur – de sidste 700 km for at komme hjem.

tilmeld nyhedsbrev, og modtag en pakkeliste til udprint

2 kommentarer til “Månederne der gik – Juli 2016 – Sommerferie i Sydfrankrig”

1. Pingback: Kør selv ferie med børn, inkl. gratis pakkeliste

2. Pingback: Månederne der gik - Oktober og november 2016 - Eget æble, 12 ugers scanning, popcorn og juleforberedelse